Ολοκληρώθηκε η 105η Σύνοδος Πρυτάνεων στην Αλεξανδρούπολη, χθες 19 Απριλίου. Στη διάρκεια των τετραήμερων εργασιών της Συνόδου, συζητήθηκαν θέματα σχετικά με τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, την ενίσχυση σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό, την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία, όπως για παράδειγμα, στους ΕΛΚΕ.
Τους συμμετέχοντες απασχόλησε, επίσης, το θέμα της χρηματοδότησης για την ανάπτυξη υποδομών αλλά και της διεθνοποίησης. Ορισμένες απαραίτητες τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου, κυρίως σε ό,τι αφορά την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, μπήκαν στο διάλογο.
Μία σειρά προτάσεων παρουσίασαν οι Πρυτάνεις στον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη στη διάρκεια της συνεδρίασης.
Συγκεκριμένα, κατέγραψαν την ανάγκη για περαιτέρω ανάπτυξη των σύγχρονων δεξιοτήτων, ώστε να συνδέονται με τα προγράμματα σπουδών. Δεξιότητες, όπως ο ψηφιακός εγγραμματισμός, η καλλιέργεια της επικοινωνίας αλλά και της κριτικής σκέψης, η στροφή στην καινοτομία και στην επιχειρηματικότητα, ήταν ορισμένες από τις προτάσεις των πρυτανικών αρχών για ένταξη στα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ.
Υπογράμμισαν, ακόμη, τη σημασία της συμβουλευτικής υποστήριξης σε θέματα σταδιοδρομίας, προκειμένου να ακολουθούν οι απόφοιτοι την επαγγελματική πορεία, που αντιστοιχεί στα προσόντα τους.
Σε ό,τι αφορά τη φοιτητική μέριμνα και τις δομές στήριξης του ακαδημαϊκού έργου των ΑΕΙ, κρίθηκε σκόπιμο να οργανωθεί συνάντηση μεταξύ της διοίκησης του ΙΝΕΔΙΒΙΜ και των διοικήσεων των ΑΕΙ, προκειμένου να συζητηθούν θέματα, όπως το θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας ΙΝΕΔΙΒΙΜ-ΑΕΙ και ο καθορισμός των επιμέρους αρμοδιοτήτων. Το πολύ χαμηλό ύψος του ημερησίου σιτηρεσίου των φοιτητών. Η αδυναμία κάλυψης των στεγαστικών αναγκών των φοιτητών – πρόβλημα κυρίως των περιφερειακών πανεπιστημίων. Η ανάγκη για συντήρηση και ανακαίνισης των φοιτητικών εστιών, όπου κριθεί απαραίτητο. Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού για τη φοιτητική μέριμνα.
Αφού πραγματοποιηθεί η συνάντηση, τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταγράψουν συγκεκριμένα τις αναγκαίες κινήσεις για την επίλυση των προβλημάτων.
Προτάθηκε από τους Πρυτάνεις η ιδέα της έξυπνης ψηφιακής κάρτας για τους φοιτητές, στην οποία θα συγκεντρώνονται στοιχεία σχετικά με τη σίτιση και στέγασή τους. Τέθηκε, ακόμη, το θέμα της ασφάλειας των φοιτητικών εστιών και συζητήθηκε η προοπτική εφαρμογής ενός συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης.
Σχετικά με τα Κέντρα Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης των φοιτητών, οι Πρυτάνεις προέταξαν την ανάγκη για άμεση και κατάλληλη στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς και η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας τους.
Προτάθηκε, επίσης, η οργάνωση και λειτουργία του Γραφείου Υποστήριξης της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων, βάσει ενίσχυσης με πόρους του ΕΣΠΑ.
Ενίσχυση, κρίθηκε ότι απαιτείται ακόμη στις Μονάδες Στρατηγικού Σχεδιασμού, οι οποίες είναι επιφορτισμένες με το έργο της υλοποίησης και παρακολούθησης του στρατηγικού σχεδίου των ΑΕΙ. Το ίδιο, απαιτείται και στις Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας.
Υποστηρικτικά θα λειτουργήσει η διοργάνωση δράσεων επιμόρφωσης και εκπαίδευσης επάνω σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και διασφάλισης ποιότητας για όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Την άμεση εφαρμογή των κατάλληλων τροποποιήσεων σχετικά με την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια (Άρθρο 99 ν.4957/2022) και την Πρακτική Άσκηση (άρθρο 69 ν.4957/2022) διεκδικούν οι Πρυτάνεις, καθώς ως τώρα έχει δοθεί παράταση μόνο στους φοιτητές με έτος εισαγωγής το 2023-24.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ, προτάθηκε από το Σώμα των Πρυτάνεων, η παρακολούθηση και η τεκμηρίωση της ολοκλήρωσης του έργου των διδασκόντων να βεβαιώνεται από τον Πρόεδρο ή τον Κοσμήτορα του Τμήματος ή της Σχολής, που υπάγεται ο διδάσκων.
πηγή:protothema.gr