Συντριπτικά ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής δημοσκόπησης που πραγματοποίησαν φοιτητές της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων Μηχανικών (ΣΗΜΜΥ).
Οι φοιτητές διενήργησαν μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος «Ζευς» γκάλοπ στη ΣΗΜΜΥ, θέτοντας το ερώτημα: «Συμφωνείτε με το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση σε δημόσια διαβούλευση “Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων;».
Σε σύνολο 922 ψηφοδελτίων, τα 32 ήταν λευκά. Από τα 890 έγκυρα, οι 707 ερωτηθέντες απάντησαν «Όχι» και μόλις 183 «Ναι».
«Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας αυτής αντανακλούν τις βαθιές ανησυχίες των φοιτητών για τις επιπτώσεις του νομοσχεδίου σε διάφορους τομείς της ακαδημαϊκής και -όχι μόνο- ζωής», υπογραμμίζουν οι φοιτητές και σημειώνουν:
«Κατέστη σαφές ότι η πρόταση της κυβέρνησης αντιμετωπίζεται με αίσθημα αντίθεσης και ανησυχίας, για τις επιπτώσεις της στην εκπαίδευση, την έρευνα και την κοινωνία συνολικά».
Παράλληλα, οι φοιτητές που διενήργησαν τη δημοσκόπηση υπογραμμίζουν τις ευρύτερες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που αναμένεται να έχει η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.
Στην ανακοίνωσή τους, οι φοιτητές αναφέρουν:
«Σε μια ηχηρή απάντηση στα κυβερνητικά επιχειρήματα, οι φοιτητές της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) του ΕΜΠ, με συντριπτική πλειοψηφία 76,7%, τάχθηκαν κατά του νομοσχεδίου “Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων”.
Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας αυτής αντανακλούν τις βαθιές ανησυχίες των φοιτητών για τις επιπτώσεις του νομοσχεδίου σε διάφορους τομείς της ακαδημαϊκής και -όχι μόνο- ζωής.
Κατέστη σαφές ότι η πρόταση της κυβέρνησης αντιμετωπίζεται με αίσθημα αντίθεσης και ανησυχίας, για τις επιπτώσεις της στην εκπαίδευση, την έρευνα και την κοινωνία συνολικά.
Οι φοιτητές επισημαίνουν τη σημασία της διατήρησης και ενίσχυσης των δημόσιων πανεπιστημίων ως βασικού πυλώνα της εκπαιδευτικής και ερευνητικής δραστηριότητας στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα έχει προκαλέσει την ανησυχία των φοιτητών τόσο για τη συνταγματικότητά του όσο και για τις επιπτώσεις του στην αξιοκρατία του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αποφυγή αναθεώρησης του συντάγματος και η βιασύνη στη διαδικασία εισήγησης του νομοσχεδίου έρχεται να ενισχύσει τις ήδη εκφρασμένες ενστάσεις.
Όσον αφορά την αξιοκρατία, καίριο πρόβλημα δημιουργεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής που καθιερώνεται στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η δυνατότητα που δίνει το νομοσχέδιο να εισαχθούν φοιτητές σε σχολές, όπως η Ιατρική με βαθμό πανελληνίων κάτω του 10, εντείνει τις ενστάσεις της φοιτητικής κοινότητας αναφορικά με την ποιότητα της εκπαίδευσης και συνεπώς την αξιοπιστία των πτυχίων που θα εκδίδονται.
Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων σε μεγάλα αστικά κέντρα ενδέχεται να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης για τα περιφερειακά πανεπιστήμια, ενισχύοντας ένα νέο κύμα αστικοποίησης και επιβαρύνοντας τις υποδομές των αστικών κέντρων. Η μείωση του φοιτητικού πληθυσμού στα περιφερειακά πανεπιστήμια θα επιφέρει σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις (π.χ. τοπικές επιχειρήσεις, ενοικίαση ακινήτων).
Επίσης, μείωση του ενδιαφέροντος για τα περιφερειακά πανεπιστήμια θα οδηγήσει και σε ελάττωση του προσωπικού και σταδιακή παρακμή και κλείσιμο τμημάτων, το οποίο με τη σειρά του μειώνει τις διαθέσιμες θέσεις στη δωρεάν εκπαίδευση.
Αυτές οι κοινωνικές και οικονομικές ζημίες που θα προκληθούν δεν έχουν συζητηθεί καθόλου σε σύγκριση με τα υποτιθέμενα οικονομικά οφέλη των “εισαγόμενων” φοιτητών.
Τέλος, δεδομένης της μείωσης της χρηματοδότησης των δημόσιων πανεπιστημίων, τα τελευταία χρόνια, δημιουργείται ανησυχία για την εκ νέου αναδιανομή των ήδη περιορισμένων πόρων και την επιπλέον υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης που παρέχουν.
Υπάρχει ορατός κίνδυνος η ανταγωνιστικότητα των δημοσίων ΑΕΙ στον τομέα της έρευνας να μειωθεί, γεγονός που επιδεινώνεται και από το βέβαιο διαμοιρασμό των ερευνητικών προγραμμάτων μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών ιδρυμάτων, τα οποία αποτελούν κύριο έσοδο για το ερευνητικό προσωπικό.
Μπορεί οι φοιτητές να μην συμφωνούν μεταξύ τους για τις μορφές και τους τρόπους εναντίωσης στο νομοσχέδιο και έκφρασης των επιχειρημάτων τους, αλλά σε εκείνο που έχει σημασία συμφωνούν μαζικά. Αυτό το νομοσχέδιο δεν πρέπει να περάσει!».
Πηγή: Reader.gr