Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η γενική διευθύντρια του KMOP, εκπαιδευτική ψυχολόγος, Αντωνία Τορρένς, φέτος «για πρώτη φορά λάβαμε πολλά μηνύματα από γονείς μικρών παιδιών, ηλικίας πέντε, ακόμα και τεσσάρων ετών, που αντιμετωπίζουν περιστατικά bullying στο σχολείο».
Η κ. Τορρένς συνδέει την αύξηση των περιστατικών αυτών με τη γενικότερη αύξηση της βίας και της επιθετικότητας «στις ταραγμένες κοινωνίες που έχουν ταλαιπωρηθεί από την οικονομική κρίση και την πανδημία». «Τα προβλήματα στην κοινωνία των ενηλίκων, όπως η ενδοοικογενειακή βία και η κακή επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, μετακυλίονται στον κόσμο των παιδιών και η εικόνα που τους δημιουργείται είναι ότι πρέπει να αντιδρούν με επιθετικότητα, φωνές και βία».
Η παράσταση με τίτλο «Μπες στα παπούτσια μου» θα παρουσιαστεί το Σάββατο 4 Μαρτίου, στις 12 το μεσημέρι, στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» (Πειραιώς 206, Αθήνα). Το κείμενο υπογράφει ο Γιώργος Μενδρινός, τη σκηνοθεσία ο Γιώργος Μενεδιάτης, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Κωνσταντίνος Γκουγκούνης, ενώ σύμβουλος ψυχικής υγείας είναι η Στέλλα Μουδάτσου. Παίζουν οι Χριστίνα Μουδάτσου και Γιώργος Μενεδιάτης.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη θεατρική παράσταση- βιωματικό εργαστήριο, όπου οι ήρωες βοηθούν τα παιδιά να ερευνήσουν τα συναισθήματά τους και τα συναισθήματα των άλλων αναπτύσσοντας την ενσυναίσθηση και κατανοώντας έννοιες, όπως η διαφορετικότητα, ο σεβασμός στα δικαιώματα του άλλου και ο σχολικός εκφοβισμός. Στο τέλος της παράστασης οι ηθοποιοί προσκαλούν τα παιδιά στη σκηνή σε ένα διαδραστικό παιχνίδι με το δέντρο των συναισθημάτων. Η παράσταση είναι δωρεάν, ωστόσο χρειάζεται κράτηση θέσεων.
Συμβουλές διαχείρισης περιστατικών bullying
Κάθε περίπτωση μπορεί να έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και να χρειάζεται εξατομικευμένη διαχείριση, ωστόσο η κ. Τορρένς αναφέρει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για το πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς, εάν το παιδί τους πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού. «Δίνουμε συμβουλές στους γονείς να μην πανικοβάλλονται, να μιλούν στο παιδί τους ήπια, και να το καθησυχάζουν ότι μαζί θα βρουν λύσεις, ώστε το παιδί να αισθάνεται σύμμαχο το γονιό του. Επίσης, δεν πρέπει να ξεκινούν αντιπαράθεση με τους γονείς άλλων παιδιών, καθώς το σχολείο είναι υπεύθυνο να διαμεσολαβήσει ανάμεσα στους γονείς. Οι γονείς πρέπει να έρχονται σε επαφή με το σχολείο ξανά και ξανά και οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους χρειάζεται να ενημερώνονται γύρω από τη διαχείριση φαινομένων bullying».
Επιπλέον, η ίδια υπογραμμίζει ότι είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να μαθαίνουν στα παιδιά τους πώς να αντιδρούν σε τέτοιες περιπτώσεις. «Η διεκδικητικότητα είναι μια δεξιότητα που καλλιεργείται από μικρές ηλικίες και βέβαια πρέπει να θυμόμαστε ότι το καθημερινό παράδειγμα των γονιών και του πώς λύνουν τα προβλήματά τους είναι σημαντικό», αναφέρει.
Η πλατφόρμα «Live without Bullying» παρέχει δωρεάν βιντεοσκοπημένες εκπαιδεύσεις για γονείς και εκπαιδευτικούς επάνω στο πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού, καθώς και ένα διαδικτυακό παιχνίδι για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.
Επίσης, δημοσιεύει κατευθυντήριες γραμμές για όσους γίνονται αυτόπτες μάρτυρες περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.
Όπως αναφέρεται, κατά τη διάρκεια του περιστατικού ο παρατηρητής πρέπει:
να μην συμμετέχει στα αστεία και τα κακόβουλα σχόλια που απευθύνονται στο πρόσωπο που εκφοβίζεται,
να κρατήσει την ψυχραιμία του,
να ειδοποιήσει έναν δάσκαλο να διαχειριστεί την κατάσταση.
Μετά το περιστατικό ο παρατηρητής πρέπει:
να πλησιάσει τον μαθητή που δέχτηκε εκφοβισμό, να τον υποστηρίξει και να του πει ότι ο εκφοβισμός θα σταματήσει αν ζητήσει βοήθεια από άλλους ανθρώπους,
να συζητήσει το περιστατικό με έναν εκπαιδευτικό από το σχολείο
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ