Στο ΕΣΠΑ είναι ενταγμένο από την περασμένη Πέμπτη ένα από τα πιο σημαντικά και πολυαναμενόμενα έργα της Θεσσαλονίκης, η αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού. Το έργο, το οποίο προβλέπει την ανισοπεδοποίηση των έξι κόμβων που υπάρχουν στη δυτική πλευρά του οδικού άξονα και την κατάργηση των φαναριών, πρόκειται να δημοπρατηθεί μέσα στο Μάιο, έτσι ώστε το φθινόπωρο ο εργολάβος να αρχίσει να εγκαθιστά τα εργοτάξιά του.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών, η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί, επιτέλους, όπως όλοι οι αντίστοιχοι δρόμοι στην Ευρώπη. Θα είναι δηλαδή στο σύνολό της μία οδός ταχείας κυκλοφορίας, χωρίς φανάρια. Την ίδια ώρα, πέρα από την αύξηση της ταχύτητας και της κυκλοφοριακής ικανότητας της περιφερειακής οδού, θα αυξηθεί και το επίπεδο ασφάλειας του δρόμου, που σήμερα είναι επικίνδυνος.
Εξι κόμβοι
Το έργο προβλέπει, σε μήκος περίπου οκτώ χιλιομέτρων, την αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής αρτηρίας με ανισοπεδοποίηση έξι υφιστάμενων κόμβων, εκτός του κόμβου της Λαχαναγοράς (Κ16), ο οποίος έχει δημοπρατηθεί για κατασκευή ως ανεξάρτητο έργο, με προϋπολογισμό περίπου 100 εκατ. ευρώ και έχει ήδη ανάδοχο.
Οι έξι κόμβοι που θα ανισοπεδοποιηθούν βρίσκονται: 1) Μοναστηρίου και 3ης Σεπτεμβρίου (Ελευθέρια), 2) Μαιάνδρου (Εύοσμος), 3) Ολυμπιάδος (Εύοσμος), 4) Μακρυγιάννη (Ηλιούπολη), 5) Λαγκαδά και Σταυρουπόλεως και 6) 25ης Μαρτίου (Πολίχνη). Το έργο περιλαμβάνει επίσης άνω διάβαση στην οδό Ολυμπιάδος (πράσινη γέφυρα πεζών και ποδηλατών), καθώς και απλές πεζογέφυρες.
Πρώτης προτεραιότητας
Η αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής οδού αξιολογείται ως έργο πρώτης προτεραιότητας για μία σειρά από λόγους. Ετσι, με την ολοκλήρωση των εργασιών θα αυξηθεί η διαμπερής κυκλοφοριακή ικανότητα της οδού, μέσω της μη διακοπτόμενης κυκλοφορίας των οχημάτων επί της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής. Επίσης, θα βελτιωθεί η σύνδεσή της με το αστικό δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμιστεί η δυνατότητα των τοπικών μετακινήσεων.
Το τμήμα που θα αναβαθμιστεί διασχίζει τους δήμους Κορδελιού – Ευόσμου και Παύλου Μελά και καταλήγει στον ΠΑΘΕ. Πρόκειται για τμήμα που ολοκληρώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, το οποίο διαθέτει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (εξάιχνη διατομή), χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), με κεντρική νησίδα και όριο ταχύτητας 80 χλμ. την ώρα.
Η διασταύρωση της αρτηρίας με τις κάθετες οδούς πραγματοποιείται μέσω ισόπεδων κόμβων στους οποίους υπάρχει φωτεινή σηματοδότηση, με προφανείς δυσμενείς επιπτώσεις τόσο στην κυκλοφορία, όσο βέβαια και στην οδική ασφάλεια.
Πλευρικό δίκτυο
Για την κυκλοφοριακή αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης, κρίνεται κρίσιμη η κατάργηση των υφιστάμενων ισόπεδων κόμβων, για την ανεμπόδιστη διαμπερή κυκλοφορία, αλλά όχι μόνον αυτή. Ετσι, πρόκειται να γίνει, κατά τόπους, αναμόρφωση του παράπλευρου οδικού δικτύου και των άλλων τοπικών συνδέσεων, ενώ δευτερευόντως θα διευρυνθεί, κατά τόπους, η επιφάνεια του καταστρώματος.
Σε γενικές γραμμές, το πλάτος της αρτηρίας θα διατηρηθεί ως έχει, αλλά τοπικά, όπου απαιτηθεί, θα προστεθεί μια λωρίδα για την εξυπηρέτηση των στρεφουσών κινήσεων στους κόμβους. Το επιπλέον πλάτος που θα απαιτηθεί τοπικά, μπορεί να εξασφαλιστεί κατά περίπτωση, με εκμετάλλευση της ζώνης μεταξύ αρτηρίας και παραδρόμων, του πλάτους της κεντρικής νησίδας στην περιοχή των κόμβων και με περιορισμένες απαλλοτριώσεις.
Εξάλλου, το δυτικό τμήμα της περιφερειακής οδού είναι αυτοτελές λειτουργικά και έχει κυρίως ρόλο συλλεκτικό και αναδιανεμητικό της κυκλοφορίας της περιοχής ως περιφερειακή αστική αρτηρία των πέριξ δήμων. Επομένως η αναβάθμισή του, πέραν των άμεσων κυκλοφοριακών στόχων, έχει ιδιαίτερη σημασία για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των δυτικών συνοικιών, εξασφαλίζοντάς τους συνθήκες ελευθεροεπικοινωνίας εκατέρωθεν της περιφερειακής οδού.
Σημειωτέον ότι κατά τη φάση κατασκευής δεν πρόκειται να κλείσει η περιφερειακή οδός, καθώς στις μελέτες υπάρχουν προβλέψεις ώστε ο δρόμος να βρίσκεται σε διαρκή λειτουργία, προκειμένου να μην υπάρξει κυκλοφοριακή ασφυξία στη Θεσσαλονίκη.