Χριστίνα Αλεξανιάν στο Seleo: Η Ελλάδα χρωστάει πάρα πολλά στους πρόσφυγες

Χριστίνα Αλεξανιάν στο Seleo: Η Ελλάδα χρωστάει πάρα πολλά στους πρόσφυγες

Την ηρωίδα της, Ανζέλ Κουρτιάν, ανεβάζει στη Θεσσαλονίκη η Χριστίνα Αλεξανιάν. Μια ηρωίδα, που μέσα από την ιστορία της, περιγράφει τον διωγμό και την Γενοκτονία των Αρμενίων. Η Χριστίνα Αλεξανιάν μιλάει στο Seleo, για την ιστορία της Ανζέλ Κουρτιάν, που την συγκλόνισε αλλά και για την δική της καλλιτεχνική πορεία. 

 «Τα τετράδια της Ανζέλ Κουρτιάν», όπως ονομάζεται ο τίτλος του βιβλίου που έδωσε στα χέρια της Χριστίνα Αλεξανιάν, η κόρη της Ανζέλ Κουρτιάν, Νέλλη Χανικιάν είναι μια αληθινή ιστορία, μια συγκλονιστική μαρτυρία. Μέσα από τα μάτια της Ανζέλ, βλέπουμε την ιστορία του Αρμενικού λαού και του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας. Όπως τα έζησε η ίδια... Όπως τα βίωσε ένα μικρό παιδί. Όπως τα έγραψε αργότερα, στα μαθητικά τετράδια των εγγονιών της...

Διαβάζοντας το βιβλίο, η Χριστίνα Αλεξανιάν, ένιωσε έντονα την ανάγκη να μεταφέρει στο σανίδι αυτή την συγκλονιστική ιστορία, με αποτέλεσμα να κάνει την διασκευή και να σκηνοθετήσει για πρώτη της φορά. Την Ανζέλ Κουρτιάν, την κουβαλάει συνέχεια μαζί της, και όταν μιλάει για αυτήν, νιώθει ότι μιλάει για δικούς της ανθρώπους, όπως λέει. Η ταύτιση αυτή, σίγουρα προέρχεται και από την καταγωγή της, που είναι από την Αρμενία και την Σινασό της Καππαδοκίας. Στο όραμα της πίστεψε, από την πρώτη στιγμή ο Βαγγέλης Χατζατουριάν, πρόεδρος του Πολιτιστικού και Αθλητικού Οργανισμού Δήμου Νέας Σμύρνης, που ανέλαβε την παραγωγή της παράστασης και την ενέταξε στις «Ιωνικές Γιορτές» του Δήμου Νέας Σμύρνης. Επίσης, στη σκηνή την συνοδεύει ζωντανά με το ούτι του και την φωνή του, ο Haig Yazdjian.

Η παράσταση, «Τα τετράδια της Ανζέλ Κουρτιάν», μετά από μια σειρά επιτυχημένων παραστάσεων σε πόλεις της Ελλάδας, έρχεται στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο «Αθήναιον» από τις 21 έως τις 25 Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια, θα ταξιδέψει στην Βέροια, στην Ξάνθη και στην Κομοτηνή. Ενώ, αναμένεται και μια διεθνής περιοδεία, σε Νέα Υόρκη, Γαλλία, Βρυξέλλες και Αρμενία.

Στον Θεολόγο Ηλιού

Πρώτη φορά διασκευάζεις και σκηνοθετείς;

Ναι είναι η πρώτη φορά. Ένιωσα την ανάγκη να το κάνω, διαβάζοντας το ομότιτλο βιβλίο «Τα τετράδια της Ανζέλ Κουρτιάν». Η Νέλλη Χανικιάν, μου έφερε το βιβλίο και διαβάζοντας το, ένιωσα για πρώτη φορά την ανάγκη ότι θέλω να κάνω κάτι με ένα κείμενο. Αφού πήρα την έγκριση της οικογένειας της, ξεκίνησα την διασκευή. Δεν θα μπορούσα να διανοηθώ ποτέ ότι θα διασκευάσω, θα σκηνοθετήσω και θα παίξω σε ένα έργο, αλλά με έναν μαγικό τρόπο, όλα αυτά συνέβησαν. Είχα οδηγό μου το συναίσθημα.

Πως σου φάνηκε όλη αυτή η διαδικασία;

Είναι μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Εκτός από το βιβλίο, πήρα συνεντεύξεις από την κόρη της Ανζέλ Κοτυρτιάν, διάβασα πρωτότυπα κείμενα της ηρωίδας και μελέτησα αρκετά. Πέρασαν πολλά ξενύχτια με πολλή αγωνία, γιατί δεν είχε να κάνει μόνο με την ιστορία μιας γυναίκας που επιβίωσε από τον πόλεμο, αλλά αφορά και την Γενοκτονία των Αρμενίων και επειδή είμαι και η ίδια Αρμένισα από την πλευρά του πατέρα μου, για μένα ήταν ένα θέμα τιμής αυτή η παράσταση. Μιλώντας για την Ανζέλ Κουρτιάν, ήταν σαν να μιλάω για δικούς μου ανθρώπους.

Γιατί πιστεύεις έγραψε η Ανζέλ Κουρτιάν την ιστορία της σε αυτά τα τετράδια;

Τα έγραψε όλα στα τετράδια των παιδιών της, στα ελληνικά, γιατί ήθελε οι επόμενες γενιές που θα ζούσαν στην Ελλάδα, να μάθουν πως επιβίωσε ολόκληρο το έθνος. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έγραψε ούσα αγράμματη, γιατί δεν την άφησαν να σπουδάσει. Για αυτό τον λόγο ήθελε να σπουδάσουν τα παιδιά της όλα.

ALEXANIAN3

Ποια λέξη ή φράση σε «πλήγωσε» μέσα στο βιβλίο ;

Ήταν πολλές οι στιγμές που έκλαψα, διαβάζοντας το βιβλίο και σταματούσα την ανάγνωση. Θα σου πω μια από αυτές που είναι από τις πολύ αγαπημένες μου. Μέσα στο διωγμό, η μητέρα της ηρωίδας της λέει «βάλε τα κόκκινα τα παπούτσια σου, τα καλά, για να περπατάς καλά». Κάποια στιγμή, ενώ βρισκόταν στην ανεμόσκαλα η Ανζέλ τρόμαξε και έχασε το ένα της παπούτσι και λέει «τι κρίμα… και ήταν τα καλά μου τα παπούτσια». Περπατάει μέχρι την Σμύρνη, με ένα παπούτσι. Περνάει Μυτιλήνη και φτάνει Κρήτη. Εκεί την ρώτησαν γιατί δεν βγάζει και το άλλο παπούτσι και απαντάει «θέλω να δουν όλοι, ότι και εμείς κάποτε είχαμε παπούτσια». Αυτό για εμένα ήταν η υψίστη έκφραση της αξιοπρέπειας αυτών των ανθρώπων.

Κατάφεραν τελικά να ξανά πάρουν παπούτσια…;  

Βέβαια, η Κρήτη τους αγκάλιασε… Αργότερα, πήγαν στην Κοκκινιά εκεί που υπήρχαν πολλοί Αρμένιοι, καθώς η μάνα ήθελε να παντρέψει τα κορίτσια της με Αρμένιους. Η μάνα εκεί έγινε μοδίστρα. Γενικά η Ελλάδα αγάπησε τους πρόσφυγες που ήρθαν και βεβαίως η Ελλάδα χρωστάει πάρα πολλά στους πρόσφυγες, γιατί ήταν άνθρωποι σπουδαγμένοι, με ηθική που κατάφεραν στην Ελλάδα να ξανά σταθούν στα πόδια τους και να δημιουργήσουν ξανά νέα πράγματα στην Ελλάδα, στηριζόμενοι στις αρχές τους.

Τι έψαξες περισσότερο στην ηρωίδα;

Την ψυχή της έψαξα. Η Ανζέλ Κουρτιάν είναι 10 χρονών όταν βιώνει την καταστροφή της Σμύρνης. Είναι ο πόλεμος μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Προσπαθούσα να μπω στο μυαλό ενός παιδιού, πως μπορεί να κοιτάει από χαμηλά προς τα πάνω το μακελειό που γινόταν. Όταν διάβασα την διασκευή του έργου στην οικογένεια,  ο εγγονός της Ανζέλ, μου είπε ότι η φωνή μου, του θύμισε την γιαγιά του.

Πως επέλεξες ποια κομμάτια του βιβλίου θα βάλεις;

Ήταν αυτά που με συγκίνησαν. Ήταν δύσκολη επιλογή, γιατί ήταν πολλά αυτά που ήθελα, αλλά επειδή είναι μονόλογος, δεν ήθελα να πάρει πολύ μεγάλη έκταση. Ιδανικά, θα ήθελα και κάποια αλλά σημεία να μπουν, αλλά τα θυσίασα για να είναι μια ιστορία που θα ακούει κάποιος, χωρίς να τον κουράσει.

 Την Κυριακή πήγες στην λειτουργία της Αρμένικης εκκλησίας στη Θεσσαλονίκη. Περιέγραψε μου αυτή την εμπειρία.

Είναι πολύ συγκινητικό το πως με αγκαλιάζουν οι Αρμένιοι. Μια πολύ ζεστή αγκαλιά και πολλά σ’ αγαπώ από το στόμα τους, ήταν αυτά που πήρα πηγαίνοντας στην λειτουργία της Κυριακής. Η παροικία των Αρμενίων στη Θεσσαλονίκη, με προέτρεψε να ανεβάσω εδώ την παράσταση.

Στη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία χρόνια, γίνονται διαμαρτυρίες από Αρμένιους, ώστε η Τουρκία να αναγνωρίσει την Γενοκτονία.

Το ότι πρόκειται για Γενοκτονία, είναι δεδομένο. Η Τουρκία μπορεί να λέει ότι δεν υπήρξε και να το αναφέρει ως "παράπλευρες απώλειες". Όμως υπήρξε διαταγή εξόντωσης. Στο έργο μέσα μιλάω για την διαταγή εξόντωσης των Αρμενίων, από τον Ταλαάτ Πασά, όταν ήταν υπουργός εσωτερικών. Έχει βρεθεί σε έγγραφο η διαταγή αυτή. Η Ευρώπη το έχει αναγνωρίσει. Αλλά, δεν νομίζω, αυτή την στιγμή, έτσι όπως είναι έκρυθμα τα εσωτερικά θέματα της Τουρκίας, να έχουν «χώρο» για να δώσουν την πραγματική ρότα της ιστορίας.  

Αυτό το –ιαν στο επίθετο σου, σε έβαζε σε διαδικασία στο σχολείο να εξηγείς από που προέρχεται;

Δεν χρειάστηκε να εξηγώ. Λέγοντας το επίθετο μου είναι φανερό. Απλά στα παιδιά στο σχολείο, ήταν δύσκολο να μάθουν το επίθετο μου. Δεν αντιμετώπισα περίεργες συμπεριφορές, γιατί μεγάλωσα στην Δραπετσώνα, σε μια προσφυγική συνοικία, που ήταν όλοι εξοικειωμένοι με τους πρόσφυγες. Θέλω να σου πω ότι μου αρέσει πολύ αυτό το –ιαν. Με κάνει να αισθάνομαι πολύ οικεία με όποιον άλλον –ιαν βρεθώ.

Όταν ήσουν μικρή, βλέποντας την θάλασσα στην Δραπετσώνα, τι σκεφτόσουν;

Ήμουν τυχερή, όπως είναι οι Θεσσαλονικείς που έχουν αυτό το υπέροχο λιμάνι. Το βλέμμα μου δεν «ακουμπούσε» τοίχο, χανόταν στο «πέραν», δεν είχε όρια. Εκεί πρωτοσκέφτηκα ότι θέλω να γίνω ηθοποιός. Βλέποντας το απέραντο της θάλασσας, μου ήρθε η έμπνευση για όλα αυτά που θέλω να κάνω ως ηθοποιός.

Πότε ένιωσες περισσότερο την επιτυχία σαν συναίσθημα;

Υπήρξα από τα τυχερά παιδιά του θεάτρου και της τηλεόρασης. Στο θέατρο, όλα αυτά τα χρόνια είχα την χαρά να παίζω έργα ρεπερτορίου και τηλεοπτικά να είμαι σε δουλειές που ήταν πολύ αξιόλογες και αγαπηθήκαν πάρα πολύ. Σίγουρα το «Λόγω Τιμής», ήταν μια δουλειά που όλους εμάς τότε, μας έκανε γνωστούς στο ευρύ κοινό. Μπήκα από νωρίς στην τηλεόραση, από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» του Κοκκινόπουλου. Πάντα επέλεγα προσεγμένες δουλειές. Δεν ήθελα να γίνω απλά γνωστή, αλλά να είμαι περήφανη για το βιογραφικό που κτίζω.

Σε άκουσα να λες σε συνέντευξη σου, ότι δεν κάνεις παρέα με πολλούς ανθρώπους του χώρου σου. Αυτό μπορεί να σε αφήσει εκτός του «κυκλώματος»;

Δεν είναι ότι δεν κάνω παρέα, απλά δεν είμαι «συστημική». Δεν πάω στα στέκια που ντε και καλά θα πάν οι ηθοποιοί. Έχω πολλούς φίλους εκτός δουλειάς, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχω φίλους από την δουλειά. Αλλά δεν είμαι από αυτούς που θα πάνε σε ένα μέρος για να γνωρίσουν κάποιον συγκεκριμένο. Ίσως υπήρξα τυχερή, γιατί πάντα η μια δουλειά μου έφερνε την άλλη. Δεν θα έκανα «παρεάκι» για να βρω δουλειά. 

 

Info

«Τα τετράδαι της Ανζέλ Κουρτιάν»

Θεσσαλονίκη 

Θέατρο Αθήναιον

Τετάρτη 21 έως Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 

Ωρα: 21.00 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων: 12€ (Προπώληση, Ομαδικά, Φοιτητικά, ΑΜΕΑ, άνω των 65) και 15€ την ημέρα της παράστασης.

Βέροια

 Τρίτη 27.02.2018,

Κινηματοθέατρο ΣΤΑΡ (Μητροπόλεως 57)

Πληροφορίες/Τηλεφωνικές κρατήσεις: 23310 22373

Προπώληση εισιτηρίων στο ταμείο του θεάτρου

Τιμές εισιτηρίων: 10€ Γενική είσοδος

Ξάνθη

Πέμπτη 01.03.2018

Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης (Πλατεία Διοικητηρίου 1Α)

Πληροφορίες/Τηλεφωνικές κρατήσεις:6944298387

Προπώληση εισιτηρίων στα εξής σημεία:

Βιβλιοπωλείο Σπανίδης, Θερμοπυλών & Πλάτωνος 11, τηλ. 25410 27544

Βιβλιοπωλείο Πυργελή, Ανδρέου Δημητρίου 57, τηλ. 25410 72363

Βιβλιοχαρτοπωλείο Τζελέπης Ευγένιος, 28ης Οκτωβρίου 42, τηλ. 25410 23386

Βιβλιοπωλείο 2 (Δύο), Ελ. Βενιζέλου 29, τηλ. 25410 27777

Τιμές εισιτηρίων: 10€ Γενική είσοδος

Κομοτηνή

Παρασκευή 02.03.2018

Πολιτιστικό Κύτταρο του Εργατικού Κέντρου (πρώην ΡΕΞ) 

Προπώληση εισιτηρίων:

Δημοκρίτειο Βιβλιοχαρτοπωλείο, Δημοκρίτου 7Α, τηλ. 25310 84040

Τιμές εισιτηρίων: 10€ Γενική είσοδος

 

 

Η Ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies προκειμένου να μπορούμε να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία.